Stačí jen jeden špatný den. Jaké jsou ikonické momenty z oscarového Jokera?
Klaun na okraji společnosti
V úvodních několika minutách snímku vidíme Arthura Flecka (Joaquin Phoenix) jako tradičního klauna, který se snaží přilákat zákazníky do obchodu. Mává nápisem, pitvoří se. Scéna okamžitě nastavuje tón filmu a představuje nám hlavního hrdinu jako člověka, který je na okraji společnosti. Arthur je následně napaden skupinou mladíků, což jen akcentuje jeho neustálé ponižování a násilí, kterému čelí.
Tanec v koupelně
Po prvním vražedném činu trojice byznysmanů ve vlakové soupravě Arthur tančí v koupelně, což je jeden z nejsilnějších momentů filmu. Tato pasáž nebyla původně ve scénáři. Vznikla spontánně během natáčení a je o to silnější s hudbou oscarové vítězky Hildur Guðnadóttir, která dokonale doplňuje Arthurův přechod do šílenství. Phoenixův pohyb je hypnotický a symbolizuje jeho transformaci v Jokera. Arthur začíná cítit osvobozený od svých vnitřních démonů a společenských omezení.
Schody a rock and roll
Arthur tančí na schodech v kostýmu a make-upu a ukazuje své nové já. jeho výstup doprovází skladba Rock and Roll Part 2 od Garyho Glittera, což jí přidává na energii. Ikonická sekvence byla natočena v newyorském Bronxu a schody se staly turistickou atrakcí. Jokerův tanec je plný radosti a zároveň šílenství, což dokonale vystihuje jeho nově nalezenou svobodu. Je to moment triumfu pro postavu, která byla celý život utlačována. Je sebevědomí a nedotknutelný.
Ještě jeden vtip, Murray
Jedním z vrcholů snímku je Arthurův výstup v talkshow Murrayho Franklina (Robert De Niro). Arthur, nyní plně přeměněný v Jokera, se přiznává k vraždám a následně zastřelí Murrayho v přímém přenosu. Scéna je volně inspirována filmem Král komedie (1982), kde De Niro hrál hlavní roli a funguje jako vyústění jejich vzájemného vztahu, který začal obdivem a postupně upadal poté, co si Murray vzal na paškál Arthurův nepovedený standup. Idol se mění v nemesis a úsměv mizí.
To byste nepochopila...
V závěrečné scéně vidíme Jokera v arkhamském ústavu, kde potlačuje smích. Při diskuzi s terapeutkou na její dotaz následně reaguje, že se bavil vtipem, který by nepochopila. Finále je otevřené interpretaci a nechává diváky přemýšlet, co je skutečnost a co je Jokerova fantazie. Je to jeho reakce na osudy Waynovy rodiny nebo jeho vlastní? Podle režiséra Todda Phillipse jde o jediný upřímný smích, který charakter ve filmu ukáže.
Připomeňte si recenzi prvního dílu. Pokračování s podtitulem Folie à Deux vstupuje do českých kin 3. října.