Divadlo Kámen překvapí intermezzy ve hře Můj bratr mesiáš
Inscenaci Můj bratr mesiáš společně vytvořila skupina Divadla Kámen a dvojice tanečnic a hereček Live Hanne a Anne Katrine Haugenovy ze severského města Tromso. Pražští herci vytvářejí divadelní základ, jejich norské kolegyně natočily videomateriál ze severské přírody, který se prolíná průběhem představení.
Cílem intermezz není jen ozvláštnění a narušení rutiny. Vznikají při nich i nečekané souvislosti: tematické i estetické, vyslovitelné i nevyslovitelné, okrajové i zásadní, související i nesouvisející s motivy hry.
„Intermezzista“ je ve svém počínání plně svobodný. Herci mu pouze určují začátek a konec intermezza. Většinou s ním přímo nespolupracují, ale ani otevřená součinnost není zakázaná, pokud obě strany vycítí, že je vhodná. Intermezzista může a nemusí znát danou hru. Někdy se stane, že ji už předtím viděl, může se tedy do jisté míry připravit. Často ji ovšem ani předem nevidí a nečte scénář, jedná tedy podle toho, jak na něj představení v daném okamžiku působí. A on zpětně působí na herce.
„Vzájemná komunikace mezi herci a intermezzistou samozřejmě nemusí být vždy souladná. Někdy se obě strany vzájemně doplňují, jindy se přou, jindy se provokují. Vytváří se složité a nejednoznačně vyznívající harmonie,“ doplňuje režisér Petr Odo Macháček. „Intermezza nemám rád kvůli nějaké prvoplánové překvapivosti vývoje, ale právě kvůli těm souvislostem, která vznikají, aniž bychom je jakkoli plánovali.“
Od února do dubna budou intermezza provádět například hudebník Radomír Švec, náčelník kmene paraplavců KON-TAKTU Jan Nevrkla, drum-and-bassový dj Josef Sklenička nebo autor románové předlohy ke hře Můj bratr mesiáš spisovatel Martin Vopěnka.
Foto: Vlasta Wanková