Centrum, periferie a krajina Prahy v hledáčku fotografa Iwana Baana v CAMPu

Holanďan Iwan Baan patří v současnosti k nejvyhledávanějším fotografům architektury. Loni v létě poprvé v životě navštívil a nafotil Prahu. Sedm dní s fotoaparátem v ruce – pěšky, na kole i z vrtulníku. Centrem, periferií i krajinou podél Vltavy. Své dílo, které je syrové, nepodbízivé a na míle daleko od nablýskaných snímků z turistických průvodců, nyní představuje v CAMPu. Výstava s názvem Iwan Baan: Prague Diary potrvá do 20. srpna.

Expozice je koncipována jako pomyslná městská pouť, kterou prostupují čtyři tematické rovinyprvní kontakt s městem, centrum, periferie a přírodní scenérie. Návštěvník jimi může libovolně procházet a pomyslně se ztrácet v různých zákoutích. Velkoformátová projekce výstavního sálu je věnována Baanovým leteckým snímkům – návštěvníci výstavy tak mají jedinečnou možnost spatřit Prahu z nezvyklých úhlů pohledu. Na protější stěně výstavního sálu pak expozice odhaluje téměř všechny snímky, které Iwan Baan v Praze pořídil. Za doprovodu audio komentáře samotného Iwana Baana, tak může návštěvník nahlédnout do „zákulisí“ fotografovy tvůrčí metody.

„Historická architektura Prahy mi hodně připomíná velké metropole, jako je Londýn nebo Paříž. Ale co je tady jiné, je jistý protiklad mezi tím velkorysým urbanismem s jeho grandiózní architekturou a jakousi velmi příjemnou uvolněností zbytku města,“ říká o Praze Iwan Baan.

K fotografování se Iwan Baan dostal díky své babičce, která mu k jeho dvanáctinám koupila první analogový fotoaparát. Po studiích na Královské akademii umění v Haagu se začal zajímat o dokumentární fotografii. Jeho kariéru na poli fotografování architektury odstartovala spolupráce s renomovaným nizozemským architektem Remem Koolhaasem v roce 2004. Od té doby spolupracoval například s norským studiem Snøhetta, kanceláří japonského architekta Soua Fujimota, či dánským ateliérem Bjarke Ingels Group. Zvěčnil také ikonické stavby jako muzejní budovu Fondation Louis Vuitton Franka Gehryho, Vitra House od Herzog & de Meuron nebo Labskou filharmonii v Hamburku.

Foto: CAMP

„Iwan Baan se na svých fotografiích z Prahy neomezuje na notoricky známé a vyhledávané lokality, ale i na ty opomíjené. Mapuje také důležité brownfieldy jako Nákladové nádraží Žižkov nebo okolí metra Vltavská a zachycuje je v jejich syrovém stavu. Zaměřuje se na zástavbu v blízkosti řeky, průmyslové objekty, dopravní infrastrukturu, ostrovy, krajinu a rušný i tichý život kolem ní. Z protikladů vytváří mozaiku, z níž poskládal městský portrét, který si mohou návštěvníci prohlédnout na výstavě v CAMPu“, říká Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy.

Baanova fotografická tvorba osciluje na pomezí dvou architektonických světůnablýskaného a všedního. Snaha přiblížit se a porozumět životu obyčejných lidí, zdokumentovat ho na pozadí staveb a neopomenout aspekty plánování a výstavby města jsou mu jako dokumentaristovi blízké. Stavby na jeho snímcích nepůsobí izolovaně, proudí jimi život.

Doprovodný program k výstavě:

17. května  //  19.00    Jak fotit architekturu: Mezi kritikou, reportáží a marketingem

24. května  //  17.00    Iwan Baan: Prague Diary – komentovaná prohlídka výstavy

24. května  //  19.00    Kino: Visual Acoustics: The Modernism of Julius Shulman

28. května  //  10.00    Iwan Baan: Prague Diary – komentovaná prohlídka výstavy

28. května  //  14.00    Blik. Cvak. Příjem: Fotografický workshop pro děti

Od 29. května do 12. června  Jak fotit architekturu: Kurz s BoysPlayNice

Celý program naleznete na zde.

Foto: CAMP



Ze stejné rubriky

Všechny
1 z 3