Marvelovky nám pomohly, svůj film má i bezvýznamná postava, říká komiksový vydavatel. Proč mu Simpsonovi mohli zlomit vaz?
Už více než deset let je tu s námi marvelovský filmový vesmír. Projevil se obrovský zájem v kinech i v prodejích komiksů se stejnými hrdiny?
Filmy určitě hodně pomohly. U každého komiksu, co chceme potenciálně vydávat, si klademe klíčovou otázku: Nám se to líbí, komu dalšímu se to bude líbit? A je ta skupina dost velká? Filmy šanci, že zasáhneme větší obecenstvo, zvyšují, pomůžou přilákat další čtenáře. Je to podpora, která nám umožňuje zkoušet různé série – Thora, Iron Mana, teď třeba Amazing Spider-Mana. Velký úspěch má díky filmům Deadpool, kde jsou navíc ty komiksy vážně dobré.
To neplatí ale pro všechny diváky. Třeba můj kamarád je obrovský fanda filmů, chodí na premiéry, ale o komiksy nemá zájem – jen filmy a seriály...
Určitě jsou i takoví a je jich hodně. Na druhou stranu, ty filmy i v Česku viděly statisíce lidí. I kdyby šlo do komiksů pak deset procent, úplně to stačí. Nebo možná jen jedno procento, to je asi pravděpodobnější. (usmívá se) Co si budeme povídat, prodeje knížek se teď pohybují spíše v řádu tisíců než desetitisíců.
Dělá pro popularitu komiksů ale dost i sám Marvel prostřednictvím filmů? Skládá v nich dostatečně předloze hold, upozorňuje na to, kde postavy vznikly?
Ano i ne. Hold skládá hodně v různých easter ezích a pomrkávání na fanoušky – tahle postava se mihla tady, tohle odkazuje na tuhle předlohu. Pro čistě filmové fanoušky ale MCU tvoří vlastní svět, ke kterému komiksy nepotřebují. Když vidíte jen filmy, tak je pochopíte. Typickým příkladem je teď Shang-Chi, což je v komiksech naprosto bezvýznamná postava, která vznikla někdy v sedmdesátých letech a od té doby se jen občas mihla bez většího dopadu. A přesto má teď se svým filmem ohromný úspěch.
Jak byste charakterizoval českého komiksového čtenáře, co je pro něj typické?
Lidi tady jsou ochutnávači. Koupí si první díl nové série, ale pak si řeknou Jo, už vím, o čem to je, a příště si koupí zase něco jiného. Nejsou věrní jedné sérii, se kterou by zůstávali od začátku do konceJe strašně málo lidí, co s námi vydrží celou řadu, dočtenost bude jen okolo třiceti procent. Na druhou stranu, ten první díl se stále prodává celou dobu, a díky tomu zaplatí i ty další, které už si koupí jen skalní fanoušci.
Kdo je v Česku nejoblíbenější postavou, prodejní sázkou na jistotu?
Batman. Jednoznačně Batman.
Proč?
Protože je to Batman. (usmívá se) Těch důvodů je víc, je to ikonická postava, navíc u nás poměrně dobře známá díky velkému počtu filmů. A kdo by si nechtěl chrchlat I‘m Batman. (usmívá se) Hodně navíc u Batmana dělají i záporáci – takový Joker, ten dělá hrozně moc. Komiksy, ve kterých vystupuje, jako Kameňák nebo Smrt rodiny, měly senzační úspěch.
Naopak jste kdysi říkal, že Spider-Man se moc dobře neprodává. To mě překvapuje, i on má navštěvované filmy a je extrémně populární.
Toho se tu snažíme nastartovat už přes dvacet let a nikdy se nám to nepodařilo. Zkoušeli jsme všechno: sešitovky v trafikách, polosešitovky, velké knihy. Zkoušeli jsme originální řadu, zajímavou alternativní sérii Ultimate Spider-Man, různé crossovery s jinými postavami, dokonce i s Deadpoolem. Teď naposledy jsme vydávali řadu Chipa Zdarskyho Peter Parker Spectactular Spider-Man, a i když to bylo prodejně fajn, masový úspěch to rozhodně nebyl.
To zní zvláštně ve chvíli, kdy je Spider-Man snad nejznámější postavou celého Marvelu a trailer na jeho nejnovější film překonal ve zhlédnutích i Avengers.
Těžko říct. Asi to pro lidi není tak zásadní postava jako je Batman, nebo třeba oslovuje víc lidi, co zase tak moc komiksy nečtou. Navíc těch filmů není ještě tolik a vznikly až později. My sami jsme ale Spideyho ohromní fanoušci a v podstatě neustále se snažíme o to, aby se chytil. Protože máme bez ohledu na komerční stránku pocit, že by tu Spider-Man prostě vycházet měl. Teď na podzim začínáme vydávat řadu Amazing Spider-Man, od populárního autora Nicka Spencera. Je to v duchu „zpátky ke kořenům“, takže se vrací jeho oblíbení padouši, je tam Mary-Jane, je to Parker takový, jak ho máme nejradši. A v Americe je to nesmírně úspěšná řada, která tam vychází už snad třikrát do měsíce.
Takže kdyby o něj byl zájem i tady, máte co vydávat desítky let.
V podstatě ano, je to nekončící řada, kterou, v případě, že Spencerovi jednou dojde šťáva, převezme jiný kvalitní autor. Lidi by mohlo lákat, že můžou číst opravdu současný komiks, něco, co frčí i ve Státech, vlastně s jen s minimálním časovým odstupem. A samozřejmě bych si to přál. Můj sen jako vydavatele je mít aktuální superhrdinskou řadu, kterou vydáváme pravidelně. Snad se to podaří.
Kdo se naopak chytl hned, je Bart Simpson. Komiksový časopis s příběhy ze žlutého světa posíláte už roky každý měsíc do trafik a je to jasný hit. Neříkáte si zpětně Škoda, že nás to nenapadlo říct?
Ono je to složitější. Teď se to může zdát jako sázka na jistotu, ale u věcí s takovým nákladem je třeba postupovat opatrněji. V podstatě se dá říct, že na podobný projekt jsme si mohli troufnout až ve chvíli, kdy jsme za prvé měli už poměrně jistou pozici, abychom věděli, že nás to nezruinuje, a za druhé i know how a roky zkušeností. Není to totiž legrace. Takový časopis musíte udělat v nákladu několika desítek tisíc kusů a v momentě, kdy se jich prodá jen tisícovka, jste v průšvihu. Navíc jsme se museli naučit, jak to v trafikách chodí. Že musíte být vystavení na dobrém místě, že je na to třeba s trafikanty smlouva. Je to investice, která vám ve chvíli, kdyby nevyšla, může zlomit vaz.
Kromě trafik dnes komiksy najdeme i v knihkupectvích, snad každý i menší regionální obchod musí mít regál s komiksy. Je situace výrazně lepší než před lety? Je už komiks mainstream?
Ze začátku to bylo hodně těžké, knihkupci moc komiksy nechtěli, Prorazil to BB Art, který toho vydával hodně a měl dobrou pozici, takže mu vyšli vstříc. Ti prošlapali cestu i ostatním. Dalším problémem bylo, že komiksy jsou drahé a dobře se kradou. V obchodech mizely komiksy, a tako nakonec skončily ve vitrínách někde, kde se k nim lidi nedostanou a nemohou si je prohlédnout. Dnes už je to asi lepší, lidi kupují i přes e-shopy, obrovský zájem je i o mangu. Tu nechtěli brát s tím, že je to přece něco cizího, a dnes i menší obchody musejí mít aspoň jednu poličku s mangou.
Výhled do budoucna je tedy pozitivní.
Vidím to mnohdy i na různých knižních veletrzích, kde prodáváme. Dříve to bylo tak, že dítě táhlo za sebou naštvaného tatínka, že chce komiksy. Dnes kolikrát naopak tatínek táhne dítě a pak si koupí každý pro sebe něco jiného. Celkově se už z komiksů stala záležitost pro celou rodinu a ve své kategorii si vybere každý. A je to dobře, protože komiks je fajn.