Nevšední spojení děl Pasty Onera a Alfonse Muchy prezentuje Museum Kampa
Spojení Pasty Onera a Alfonse Muchy jistě do Musea Kampa přiláká mnoho návštěvníků. Pasta Oner na sebe naposledy upoutal pozornost médií, když při příležitosti výročí sametové revoluce navrhl titulní stranu časopisu Vogue, kde ztvárnil potetovaného Václava Havla. Tato titulní strana následně vyvolala vlnu kritiky, proti které se Pasta Oner velmi nevybraně ohradil. Nyní na nové výstavě ukazuje své nejnovější obrazy v kontrastu s díly Alfonse Muchy.
Alfons Mucha, Waverley Cycles, 1897. Repro: Západočeské muzeum v Plzni
Alfons Mucha byl průkopníkem art nouveau, svým způsobem se stal stvořitelem reklamy, když začal tvořit velkoformátové plakáty, na kterých spojoval ženy s reklamními předměty jako pivem nebo šampaňským.
Na obrazech Pasty Onera nalezneme paralelu ve vyobrazování symbolů konzumního života, jmenovat můžeme například plechovku s logem Coca-Coly. Kurátoři výstavy Karel Srp a Helena Musilová se záměrně snažili vybrat a akcentovat taková Muchova díla, která zobrazují situace, nikoliv statické obrazy.
Pasta Oner, Kid Eternity, 2018. Foto: Michal Zikmund
Na výstavě je mimo jiné k vidění také plakát vyrobený pro společnost Nestlé, který byl vyroben na zákázku jako dar pro anglickou královnu, nebo plakát Milenci, který sloužil jako reklama na Bergmanovu divadelní hru. Jedním z nejvýznamnějším vystavených děl je Muchova Doba Římská a příchod Slovanů, které je označováno za předchůdce Slovanské epopeje.
Instalace díla Doba Římská a příchod Slovanů. Foto: Jiří Rauš.
Pastu Onera od Alfonse Muchy dělí více než jedno století, v obrazech účelně pověšených vedle sebe i přesto nalezneme mezi jejich díly mnohé analogie, ze kterých dle slov Pasty Onera až mrazí. Stylově jsou autoři velmi odlišní, nicméně jejich vnitřní světy spolu komunikují. Například vedle Onerova díla vyobrazujícího léky a ženu podřezávající si žíly je vystavené dílo Alfonse Muchy s názvem Medea, které zobrazuje stejnojmennou ženu držící zkrvavený meč.
Celý prostor výstavy se dělí na pět tematických okruhů – Smysly, Gesta, Femme Fatale, Průniky a Svody. Výstava podle slov kunsthistorika a kurátora Karla Srpa vznikla za účelem vytvoření „neuskutečnitelného spojení", které v divákovi vytváří zvláštní pnutí. Jde o snahu o kontroverzní představení dvou na první pohled velmi odlišných umělců, které má překvapit, pobouřit a šokovat. Zda takového dojmu výstava dosáhla, to můžou návštěvníci posoudit až do 25. října.
Pasta Oner, Dream Big, 2019. Foto: Michal Zikmund