Ředitel Film Europe Ivan Hronec: Pracujeme s kvalitou, ne s jednorázovými možnostmi

K hybridnímu distribučnímu modelu Film Europe nedávno přibyla online videotéka Edisonline, první česko-slovenské festivalové VOD, které nabízí artové snímky, dvě televizní stanice i bonusový obsah. O novém směřování společnosti, nabídce streamovací platformy a podpoře kulturní sféry po koronakrizi jsme si promluvili s jejím ředitelem Ivanem Hroncem.

V dubnu spustila společnost Film Europe festivalovou VOD platformu Edisonline. Je pro další streamovací službu na českém trhu ještě místo?

Na tuto otázku odpovídám vždy, když spouštíme nový projekt. Nejprve to bylo při založení Film Europe jako specializované evropské a festivalové distribuce, potom při našich placených televizích dostupných ve střední Evropě a v Beneluxu, dále při festivalech Be2Can a Scandi, u kina Edison Filmhub v Praze a Kině Film Europe v Bratislavě a dnes se mě na to ptáte u festivalové online videotéky.

Je třeba si zvyknout, že u každého nápadu vznikne víc projektů. V našich zemích máme tendenci vylekat se, když nejsme první. Z dlouhodobého hlediska není důležité být první, podstatné je být osobitý. Netflix, Amazon a Disney zakládají svoji nabídku na počtu titulů a vlastní produkci, k nim se chce přiřadit taky HBO a malé lokální společnosti jako Aerovod a Dafilms. V Evropě je skoro 500 lokálních VOD platforem.

Osobitostí Edisonline je orientace na festivalový a evropský film. Mnohé z filmů na Edisonline nenajdete na jiných platformách, protože s nimi umíme nejlépe pracovat. Máme vyhledávací kategorie, které dobře znáte z filmových festivalových akcí jako Be2Can a Scandi. Edisonline je specializovanou platformou a naší ambicí není produkt pro mainstreamové publikum. Pro mainstream na českém trhu opravdu není místo. Ale pro Edisonline festivalovou videotéku, která doplní dramaturgii Edison Filmhub, prvního butikového kina v Praze, určitě ano.

Měsíční předplatné stojí přesně tolik, kolik cena lístku do kina, tedy 155 korun. A máte za ně množství špičkových festivalových filmů a dvě kvalitní filmové televize Film Europe a Film Europe +. Pokud by Edisonline nebyl profilovanou platformou s dobrou cenou, dobrou dramaturgií, nemá co zabírat v Česku a na Slovensku online místo.

Repertoár videotéky vychází mimo jiné z filmů, které v premiéře uvedlo kino Edison Filmhub. Nemůžou si tak tyto dvě distribuční platformy vzájemně konkurovat?

Nebudou si konkurovat, budou se doplňovat a budou vytvářet nový distribuční model. Film bude mít premiéru na festivale, potom v kině a potom se, za nějakou chvíli, objeví v nabídce Edisonline. Naší specialitou je komplexní a synergický pohled na distribuci. Nazvali jsme ho hybrid distribution. Základním distribučním produktem Film Europe není jeden film, ale skupina filmů, které jsou kurátorsky propojené společným tématem a které takto společně tematicky komunikují. Tento model je základem našich festivalových přehlídek Be2Can a Scandi. Najdete je v jednu chvíli v kině, na VOD a v televizi. Komunikují se primárně dramaturgická témata a v rámci nich potom jednotlivé filmy.

Ideálem hybrid distribution proto není nabízet jeden film naráz v kině a na VOD. Toto je koncept day-and-date distribution. Vlastně se velmi neujal ani ve světě, ani v Evropě a už vůbec ne u nás. Společné programování jednoho tématu na festivale, v kině, na VOD a v televizi je unikátní výzvou, kterou můžete přijmout jen, pokud dané úrovně distribuce kontrolujete a když máte dostatek filmů vybraných podle jednoho dramaturgického klíče. Film Europe má všechny úrovně distribuce. Přes deset roků nakupujeme špičkový evropský a festivalový film. Naše knihovna obsahuje pět set filmů.

Na letošním Be2Can v říjnu budeme mít premiéry filmů v Edison Filmhub a v Lucerně a filmy stejného režiséra se zároveň budou hrát na VOD v Edisonline a na kanále Film Europe. Už dnes můžeme prozradit, že model hybridní distribuce plánujeme s filmy dánského režiséra Thomase Winterberga. Jeho nový film Chlast (Another Round), který právě získal Cannes Label status, bude v kině Edison Filmhub a v Lucerně. Jeho předcházející filmy jako Komuna budou na Edisonline. Ideální by bylo, pokud by Thomas přijel na premiéru, ale pokud ne, tak postačí online rozhovor a debata s kritiky a diváky, tak jako to už dnes děláme při každém důležitějším filmu. Tento komplex a synergie je podstata hybridní distribuce.

Každý měsíc na Edisonline přidáváte třicítku titulů, počet by za rok měl dosáhnout více než čtyř set. Budete poté nabídku obměňovat, jako to dělají platformy HBO GO nebo Netflix, nebo se bude pouze navyšovat počet titulů?

Podstatné je přiřazovat, ne vyřazovat. Festivalový film není produkt, který ztrácí hodnotu po pár týdnech. Pracujeme s kvalitou, ne s jednorázovými možnostmi. Forma marketingu festivalové distribuce má takzvaný „dlouhý ocas“. Krátký ocas, teda rychloobrátkový film, je pro komerční distribučky a velmi často i pro artový mainstream. Filmy Film Europe zřídka najdete v top dvacítce, ale drží svoji kvalitu desetiletí. To je onen dlouhý ocas. Velkou nádheru Paola Sorrentina můžete programovat kdykoli a kdekoli, ať už v kině anebo na VOD.

Festivalový film není hit. Svoji hodnotu drží dlouho a plošně, ne krátce a jen na okraji diváckého zájmu. Do Edisonline budeme proto přidávat novinky a postupně vylučovat pouze filmy, na které ztratíme práva. HBO a Netflix nejsou výrazně strukturované a profilované platformy, jejich rozlišovací schopnost končí u žánrů a někdy nedokážou pořádně definovat ani festivalový film. Naší silou je úzké a přesné zaměření. Filmy, které v Edisonline najdete, nejsou do počtu. Mají své místo a smysl.

Které filmy jsou podle vás největšími „taháky” aktuální nabídky videotéky?

Všechny ty, které splňují podmínku zařazení do kategorií. Když si Edisonline otevřete, přivítá vás šest novinek, potom dojdete k obecné kategorii, která vás informuje o počtu filmů v aktuální nabídce. V červnu to je 126 filmů, v červenci to bude o třicet víc, v prosinci jich bude 306 a rok nato okolo pěti set.

Další kategorie jsou Be2Can – filmy z festivalů v Berlíně, Benátkách a Cannes, potom Scandi – filmy ze severu Evropy a odraz našeho úspěšného festivalu. Potom Crème de la crème, francouzské filmy a reflexe Francouzského filmového festivalu, Der Film – odraz festivalu německých filmů, Dolce Vita – zrcadlo italských festivalových filmů, dále Východní sousedé – což jsou filmy střední a východní Evropy. Samostatnou kategorií jsou Divné filmy, což jsou v něčem fakt divné filmy, které se hodí do našeho festivalu Weird Europe. A nakonec v Edisonline najdete žánrové orientační kategorie jako podle skutečné události, pohodové filmy, Chci se bát – horory, queer filmy, dokumenty a dětské a rodinné filmy.

Největšími taháky jsou naše Zlaté palmy, Zlatí medvědi a Zlatí lvi, teda vítězné filmy z festivalů v Cannes, Berlíně a Benátkách. Jako například Zloději od Japonce Kore-Edy nebo O těle a duši od maďarské režisérky Eniko Enyedi. Ale dobře si vedou taky filmy, které měly před pár týdny premiéru na Scandi, jako Srdcová královna nebo taky francouzští Bídnici, kteří se dostali do nejužšího výběru na Oscara.

Jaký je poměr nadabovaných snímků a filmů opatřených titulky v Edisonline?

Jsme festivalová videotéka a festivalový divák je zvyklý na titulky, takže dabujeme pouze dětské filmy, kterých je dnes v nabídce dvanáct. Festivalový divák potřebuje slyšet originál a je někdy podrážděný, když v běžných televizích slyší dabing. Nejde o kvalitu dabingu, ta je v Česku tradičně vysoká, ale o potřebu vidět a slyšet originál. Zvuk je součástí charakteru filmu a dabing ho často posouvá jinam. Vím, že bych se díky dabingu dostal k širšímu publiku a do budoucna zvážím nabídnout pro vybrané tituly i dabing. Ale vždy s možností původního znění.

Zhruba třiceti korunami z každého prodaného měsíčního přístupu do VOD přispějete na podporu kulturním prostorům v souvislosti s pandemií koronaviru. Které instituce již využily tuto možnost, nebo v nejbližší době finanční podporu získají? 

Máme měsíc po spuštění Edisonline a první skupinu předplatitelů. O podporu se hlásí mnoho kulturních institucí, a tak jsme museli vymyslet klíč, jak peníze rozdělit. V první fázi to budou jednosálová kina mimo Prahu a Bratislavu. Spolu s publikem jsme vygenerovali první skupinu partnerských kin. Z nich dostane jedno kino v Česku a jedno na Slovensku dvacet procent ze zisku. Za měsíc květen to budou Kino Art z Brna a Kinoklub Tatra z Nitry. A takto, pokud všechno půjde dobře, budeme pokračovat dál. Kino se však může stát taky prodejcem Edisonline a nabízet ho divákům, jako by to byl film. A okamžitě si něco vydělat, protože si nechá dvacet procent z prodeje. Jde o rychlou a jasně zaměřenou partnerskou pomoc.

Dvacetiprocentní podíl z částky za předplacení videotéky může na pomoc domácí kulturní sféře věnovat i sám divák. Jakým způsobem to může provést?

Na konci měsíce přijde každému divákovi, který si předplatí Edisonline, e-mail s poděkováním a s informací, kterému kinu jsme těch dvacet procent za minulý měsíc poslali. Zároveň diváka požádáme, aby hlasoval pro jednu kulturní instituci ze seznamu, který bude součástí mailu, nebo nás upozornil na tu, kterou bychom měli do seznamu vložit. Na další měsíc pošleme dvacet procent ze zisku té kulturní instituci, která získá nejvíc hlasů. Reakce diváků jsou dobré. Líbí se jim interaktivita a idea mikrosponzoringu.

Kino Edison Filmhub po uvolnění vládních opatření otevíráte ve čtvrtek 28. května. Jde o komornější scénu, proč tedy nedošlo ke znovuotevření 11. května? 

Protože při dodržení vzdáleností jsme mohli prodávat jen okolo třiceti vstupenek. Ale hlavně jsme nemohli mít otevřenou kavárnu. Na začátku hned po uvolnění nebyla návštěvnost v jiných kinech dobrá. A tak jsme otevřeli až 28. května. Nic jsme neztratili. Diváci mají dnes otevřenou jak kavárnu, tak kino. A zejména na filmy s diskuzemi chodí.

V loňském roce jste na Gauči ve Stromovce uspořádali letní kino Be2Can. Plánujete v konceptu pokračovat i letos, pokud to situace dovolí?

Velmi rád bych v Gauči pokračoval, ale změnily se podmínky a situace přestala být příznivá. Byl to výborný projekt a super zkušenost. Letní kino zůstává naším jasným cílem. Když najdeme správný prostor, tak bude.

Foto: Film Europe



Ze stejné rubriky

Všechny
1 z 3