Kočka v oregánu chutná hořkosladce. To poznají Hrzánová s Cibulkovou v nové inscenaci Divadla Kalich

Londýnští intelektuálové Emily a Oliver narazí na zemitost venkovanů Dawn a Alana. Konfrontaci těchto dvou zcela odlišných světů umožní nové tragikomické představení v Divadle Kalich "Kočka v oregánu".

Intelektuálové z velkoměsta Emily a Oliver (Klára Cibulková a Zdeněk Velen) už mají dost konzumem a kapitalismem nasáklého Londýna. Rozhodnou se proto poznat "skutečné lidi" - přestěhují se do maloměsta, kde poznají své nové a tak trochu buranské sousedy Dawn s Alanem (Bára Hrzánová a Radek Holub). Naleznou zde nový smysl bytí nebo podlehnou konfliktu "londýnské kavárny" a selské jednoduchosti?

Žít v Londýně je, jako by tě přefik kapitalismus.

Úzkostlivá umělkyně Emily a její obětavý partner Oliver pořádají uvítací zahradní party pro své nejbližší sousedy. To, co přijde, ovšem nečekali - laškovnice Dawn sice už "vyprdla tři děti", ovšem stále zůstává pěknou babou a v očích svého manžela Alana také největším štěstím jeho života. On sám zpočátku vystupuje jako opilec s přízemnějšími společenskými projevy, svou upřímností v citech a nekonečnou otevřeností ovšem osobnostně předčí všechny ostatní.

Jako by všichni už dopředu tušili, že takové setkání nemůže dopadnout dobře. Názorově se střetávají v otázkách politiky, války i umění - a tak opatrně přešlapují na bezpečné linii, točící se kolem sportu a piva. Jednou ale musí dojít i na Emilyiny monology o utopicko-socialistické představě společnosti a na Alanova nejlepšího kamaráda kocoura Vince, který všem ostatním pije krev.

Počůral oregáno, nosí zkázu ubohým okolním zvířátkům a cuketám

Konverzační komedie z pera současného britského autora Torbena Bettse sklidila úspěch nejen ve své domovině. Bude tomu tak i v pražském zpracování v režii Lídy Engelové?

České prostředí by teoreticky svým současným naladěním a pomyslnou rozděleností národa na "venkov a kavárnu" mělo poskytoval to správné zázemí. Bohužel se již první část představení topila v jakémsi uměle navozeném sevření. Místy se divák neubránil dojmu, že některé dialogy i příznačné mlčení zkrátka a dobře daleko lépe vyznívají v anglickém originále. Celé představení zachraňuje až dějově tragičtější druhá polovina svým nasazením v kombinaci s určitou mírou překvapení a sdílení těžkého životního údělu.

Kočka v oregánu tak zůstává i přes skvělé obsazení pouze lehce naprůměrným představením, jehož hlavní chyba tkví v tom, že nedokázalo naplnit svůj skutečný potenciál.

Foto: Richard Kocourek



Ze stejné rubriky

Všechny
1 z 3