Cizinec ve vlaku spolu s Liamem Neesonem dělá čest klasickým akčním thrillerům
Vypadá to, že Michaela McCauleyho (Liam Neeson) čeká den jako každý jiný. Vlakem do práce a zase zpátky. Každodenní rutina se ale změní v noční můru - vyhodí ho z práce, ukradnou mu mobil a navíc si k němu přisedne tajemná žena se zvláštní nabídkou. Stačí podle tří indicií najít jednoho pasažéra, kterému jejich setkání změní život, a Michael může získat sto tisíc dolarů na hypotéku a synovu školu. Jedno rozhodnutí spustí řetězec událostí, který už nikdo nemůže zastavit.
Jak se cestuje první třídou
Stejně jako ve vlacích, které se míhají mezi Prahou a Ostavou, i v Cizinci ve vlaku je na začátku filmové soupravy zařazen vůz první třídy. Režisérovi Jaumemu Collet-Serrovi se totiž povedlo představit v podstatě celý Michaelovům život během zhruba tří minut. V rychlém sestřihu ukazuje nespočet Michaelových rán - někdy se hádá s manželkou, jindy si povídá se synem - stejná situace jen v jiných okolnostech. Díky tomu ušetřil čas pro hlavní dějovou zápletku, okamžitě vtáhl diváka do děje a hlavně ukázal, jak podstatnou roli hraje v Michaelově životě stereotyp. Ten je ostatně leitmotivem celého snímku.
Klasické cestování filmovým thrillerem
Za první třídou obyčejně bývají vagóny s volným prostorem pro nohy, připojením k inernetu a zásuvkami, aneb zlatá sřední cesta. Tuhle část filmového vlaku představují chvíle, ve kterých se Michaelovi sesype život, ve vlaku ho osloví žena s podivnou nabídkou a začátek hledání neznámého cizince. Režisér společně s kameramen dokážou v téhle části vlaku dokonale vzbudit divákovu zvědavost. Kamera Paula Camerona nespouští oči s Liama Neesona, který se snaží vyluštit šifru horší než ježek v kleci, jen občas si kvůli dramatičnosti dovolí zazoomovat na lístky pasažérů nebo se projet celým vlakem.
Ačkoli je Liam Neeson opravdu na plátně téměř pořád, divácké oko se ho nepřejí. Klasik akčního žánru pořád dělá čest svému jménu, jak v emočně napjatých scénách, tak ve rvačkách. Provádí diváka jako průvodčí celým příběhem, a ačkoli snímek vagón od vagónu ztrácí svoje kouzlo, Neeson ve své roli ani na chvíli nezaváhá.
Zbytek vlaku se neobejde bez přeplácanosti
V běžných vagónech, které zastupují zbytek hledání, rozuzlení a hlavně závěr snímku, už ale nanejdeme nic netradičního. Všechno běží jako po drátkách - vydírání, postupné vylučování potencionálních "cizinců", několik mrtvých. Nudit se ale diváci nestihnou, na plátně se pořád něco děje a nakonec dojde i na jídelní vůz v podobě dramatického vykolejení vlaku. Tu a tam se sice objeví trocha klišovitosti, někde zase až příliš akčních scén, ale v zásadě Cizinec ve vlaku doveze diváka tam, kam potřebuje bez toho, aby musel přesedat na náhradní autobusovou dopravu.
Zdroj fotografií: www.csfd.cz