Parfém v podezření: Oddychová komedie o zločinu a sesterských vztazích
Jméno francouzského dramatika Bruna Druarta u nás není příliš známé. Krimikomedie Parfém v podezření (Parfum et suspicions) je vůbec jeho první hrou, s níž se český divák setkává. Zásluhou režiséra Jakuba Nvoty jde nicméně o velmi příjemné shledání.
Děj se odehrává kdesi na předměstí, kde právě došlo k vraždě Irmy Santosové, majitelky luxusního butiku. Vyšetřování se ujme poněkud svérázný komisař Oskar Berthomieu (Lukáš Burian), který má k dispozici jen jedinou stopu – lístek se slovem „Martin“, jejž oběť svírala v dlani.
Podezřelými se okamžitě stávají nevlastní sestry Martinovy – Valentina, Sofie, Barbara, Diana a Eva. Nejen že vlastní dům jen pár stovek metrů od místa činu, ale také měly motiv. Necudná Irma jim totiž s radostí znepříjemňovala jejich poklidný předměstský život. Aby však nebohý Berthomieu mohl objasnit vraždu, musí nejprve proniknout do soukromí Martinových. A to pro něj vzhledem k rozdílným povahám žen vůbec není jednoduché.
Rozličné charaktery
Právě zmíněná pestrost charakterů je klíčovým prvkem celé hry. Rozdílné chování a vystupování protagonistek nejenže bravurně mate jinak zkušeného vyšetřovatele, ale je také hlavním komickým prvkem celého představení. Společně jsou sestry Martinovy jako studnice vtipů a jízlivých posměšků, které většinou nepůsobí nuceně a nemístně. V dialozích se tedy zřetelně projevují Druartovy bohaté autorské zkušenosti.
Neméně důležitou roli hraje obsazení, které je v tomto případě velmi zdařilé. Představitelky Martinových – V. Zawadská, J. Smutná / V. Károlyi, S. Postlerová, R. Gosčíková a J. Švandová – si role rozhádaných sester zjevně užívají. Za zmínku pak stojí skvělé výkony Valérie Zawadské (Sofie) a temperamentní Vandy Károlyi (Valentina); jejich um vyniká hlavně v hromadných scénách, při kterých místy až zastiňují své kolegyně. Avšak v četných individuálních výstupech (se dvěma, třemi postavami na scéně) excelují všechny herečky, a jen stěží bychom tak rozhodovali o tom, která z nich je nejlepší.
Nezapomínejme ani na mužský prvek, který v komedii představují komisař Oscar Berthomieu (Lukáš Burian) a jeho nemluvný pomocník James McPindeek (Lukáš Malínek). Představitelé strážců zákona si za svůj výkon také zaslouží uznání, neboť sekundovat natolik osobitým a výrazným herečkám zajisté není jednoduché.
Povedený překlad
Velkým pozitivem Parfému v podezření je i zdařilý překlad Jaromíra Janečka. Díky němu je totiž Druartův typicky francouzský humor – slovní hříčky, narážky na Anglii či imitace Poirota – srozumitelný i pro českého diváka.
Co však českému zpracování škodí, jsou občasné lascivity a vulgárnosti, které v originále nevyznívají až tak hrubě (‚tais-toi‘ není vždy totéž jako ‚drž hubu‘). I když jsou tyto výrazy v mezích snesitelnosti, některé konzervativnější diváky by mohly rozhněvat.
Českého diváka také překvapí nepřechýlené jméno Irmy Santos, resp. Santosové. Tento jinak opomenutelný detail se stává rušivým elementem zejména proto, že u sester Martinových k přechýlení dochází. Této disharmonii se překladatel mohl vyhnout.
Výše zmíněné výtky ovšem nejsou vážného charakteru. Jde spíše o detaily, kterých si divák po prvních deseti minutách přestane všímat. Většinu představení se totiž zalyká smíchy a utírá si slzy; na kritiku není čas. Parfém v podezření je tedy jednou z mála současných francouzských komedií, kterou si užije i český divák.
Premiéra: 21. 10. 2017. Překlad: Jaromír Janeček. Úprava: Lukáš Burian. Výprava: Šárka Urbanovská. Hudba: Kamil Mikulčík a citace. Režie: Jakub Nvota.
Hrají: Valérie Zawadská, Jana Švandová, Simona Postlerová, Jitka Smutná / Vanda Károlyi-Konečná, Romana Goščíková, Lukáš Burian, Lukáš Malínek
Zdroj fotografií: divadlorb.cz