Ami Vitale: Jsme jedna rodina

Zobrazit spíše to co je společné než rozdílné. Tak zní základní koncept výstavy světoznámé americké fotografky Ami Vitale s názvem Jsme jedna rodina. Většina fotografů se o země jako je Afghánistán, Guinea Bissau nebo Irák zajímá jen, když jsou ve válečném konfliktu. Ale zobrazením zuřícího boje nebo umírajících obyvatel daného státu ukazuje fotograf jen část pravdy, vlastně její malý výsek. Ami Vitale se ve své práci zaměřila na vše ostatní kolem toho malého střípku reality, který masově pak dál produkují média po celém světě.

I přesto, že Ami Vitale byla dříve válečnou fotografkou a tato výstava je ku příležitosti Czech Press Phota, kde Ami dělala porotkyni, žádné snímky válečné vřavy jako u Gorana Tomaševiče zde nenajdete. V souvislosti s Czech Press Photem je to možná vítaná změna. V komorních prostorách Czech Photo Gallery jsou ke zhlédnutí fotografie z rozličných zemí světa od Guinei Bissau, Nepálu až po Monatnu.

Jednou z nejpůsobivějších sérií této výstavy jsou černobílé snímky z Guinei Bissau. Všechny jsou neuvěřitelně kompozičně a umělecky propracované. Jak dramatické fotografie dětské obřízky, tak i kluků koupajících se v malé jámě, nebo hrajících fotbal pod majestátnými stromy bontangy, jsou vyfotografovány velmi jemným způsobem. Zobrazují situace takové jaké jsou, bez žádného zkreslení ani přílišného zdramatizování, jak by se u obřízky mohlo stát.

,,Hned zpočátku své novinářské kariéry jsem měla také možnost navštívit Guinea Bissau, zemi v Západní Africe, která je jednou z nejchudších na světě. Moje sestra tam pracovala v mírových sborech a místo krátké návštěvy jsem tam nakonec zůstala půl roku. Bez tlaku redakčních uzávěrek jsem poznala, jak je důležité mít čas na vyprávění příběhu. To, co jsem tam tehdy našla, nebyla Afrika válek a hladomorů, ani zidealizovaný svět safari a exotických zvířat. Svůj čas jsem trávila chozením pro vodu, na dříví, a žila životem tamějších lidí. Když došly zásoby, hladověli jsme všichni...“ popisuje Ami Vitale život v Guinea Bissau.

Druhou výraznou sérii tvoří barevné fotografie hnání dobytka a života rančerů ze severoamerické Montany. Součástí jsou nádherné záběry divoké montanské přírody, kdy se například prohání stádo nezkrocených mustangů zamlženou ranní plání. Dříve bylo zvykem hnát dobytek, díky tomu i vznikl pás tzv. Kravských měst, která z projíždějích rančerů prosperovala. Dnes se většinou už převáží v kamionech. Tyto krásné a zároveň drsné snímky vás dostanou pryč od civilizace a hodí místo toho do sedla jednoho z rančerů.

Ve zbytku výstavy najdete neméně působivé fotografie například z Indie, kde Ami fotila bojovníky tradičního sportu Kušti, Keni ve které mají i pytláci ohrožených zvířat své příběhy, nebo nedostatek lékařů v Afghánistánu. Samostatně velmi působivou fotkou je záběr dítěte stojícího uprostřed bývalého prezidentského paláce v Kábulu.


Ze stejné rubriky

Všechny
1 z 3