Druhý den LFŠ: Vzlet a pád génia. Legenda o Mietku Koszovi si získá i nejazzmany

Podobenství o tragickém osudu Ikara přenesené do Polska ve druhé polovině minulého století. Na okamžik celou jazzovou scénu ovládá muž, jehož talent bere všem zúčastněným dech. Mieczyslawa Kosze ze všech úhlů, od vzletného začátku až do žalostného konce, dokázal mistrně zachytit režisér Maciej Pieprzyca.

Od prvního momentu dýchá z plátna specifická poetika. Ihned se na diváka hrnou vjemy a cítí se pohlcen pestrobarevným světem malého chlapce. Do něj ale zasáhne neblahý osud a Mietek v brzkém věku oslepne. Zbývá mu tak spolehnout se na jiný smysl – sluch. Ten se postupně tříbí a je jeho zrakem, jeho způsobem poznávání světa. Každé klapnutí bot, cinknutí sklenice, cvaknutí zapalovače… To vše maluje obraz v jeho mysli. Jen v tónech. Právě tyto momenty diváka usadí hned na začátku hluboko do sedadla. Jejich uchopení je naléhavé, tísnivé, a přece tak opravdové bez sebemenšího náznaku vnucování.

Celým snímkem je cítit tíživá samota. Motiv neustále zavíraných dveří, nepochopení okolí, odcizení a naprosté vykořenění. To vše zapříčiňovala především Koszova jinakost znatelná na první pohled. Ale ve filmu je zobrazen jako člověk se vším všudy, se svými démony i nezapomenutelným smyslem pro humor. I přes všechna příkoří se zdá, že snad nikdy nezanevřel na svět a že až se jednou dokáže pustit, tak nespadne, ale poletí. Samota se zde míchá také s vášní a společně tyto elementy vytvářejí něco mimořádného, a to skrze hudbu – společný jazyk všech.

Genialita je zde zobrazována jako prokletí i dar a tato dualita dodává příběhu jistou dávku dramatičnosti. Navíc byly v dané době hranice úspěchu a uznání politicky omezeny, a tím se bezvýchodnost stává ještě tíživější.

Jedním z nejdůležitějších prvků filmu je obsazení. Nutno říci, že bez Dawida Ogrodnika, kterého mohli diváci LFŠ vidět například v dramatu Poslední rodina, by se možná nepodařilo na diváka přenést všechny emoce spojené s těžkým osudem geniálního hudebníka. Mistrná mimika a gesta jsou průvodním jevem naprosté odevzdanosti herce roli a jeho výkon tak lze považovat za excelentní.

Velice povedený je také střih, jež dodává celému filmu spád a nenechává diváka v klidu. Vše ve finále působí celistvě a mimořádně přirozeně. Ikarus dokazuje, že věrné zobrazení lidství dojme leckdy více než smyšlený příběh. Nutno dodat, že jeho výjimečné zpracování strhne také ty, kteří o hudebníkovi dosud neslyšeli a ani jazz není jejich parketa.

Co může diváka chvílemi rušit, jsou vzpomínkové sekce a přehazování posloupnosti událostí. Jistě tento styl může vést k obtížné orientaci v příběhu, ale dle mého právě tento prvek dodával ději dynamiku. Prostřední část filmu ovšem zmiňované napětí mírně postrádá a po příjemném startu se na pár okamžiků vytrácí, což je škoda. I přes to ale v divákovi snímek vzbuzuje neobyčejný pocit sounáležitosti a pochopení s hlavní postavou, a to je jeho hlavní síla, kterou nelze odepřít.

Ikarus. Legenda o Mietku Koszovi je na Letní filmové škole v Uherském Hradišti součástí sekce Východní přísliby. Ta přináší divákům již tradičně pohled do současné kinematografie zemí bývalého východního bloku a konkrétní výběry jsou každoročně velice zdařilé. Je to možná nejen blízkostí geografickou, ale v případě Polska i částečně společnou historií, z níž plyne také jistá obdobná mentalita a neutuchající pokusy o vyrovnání se s věcmi ještě ne tak dávno minulými.

Fotografie: zpopk.pl



Ze stejné rubriky

Všechny
1 z 3