Skryté za porodem i šestinedělí. Barbara Herz v Rubínu představila všechny tváře mateřství
Autorka a režisérka Barbara Herz sbírala materiál ke hře tři roky. Kromě toho, že se inspirovala vlastními zkušenostmi z prvního těhotenství, natáčela rozhovory s dalšími matkami, z nichž vytvořila časosběrnou dokumentární inscenaci, která je kromě skutečných citací z nahrávek založena na tvrdých datech týkajících se mateřství.
Jenom matky vědí, o čem ten život je tak vypráví příběhy hned sedmi žen. Každá z nich prožívala jinak nejen období těhotenství, ale také samotný porod a následné sžití se s novou rolí matky. Jedná se o sedm unikátních příběhů, které na jevišti A Studia Rubín prezentuje trojice herců – Lucie Andělová, Veronika Lazorčáková a Jiří Kniha.
Barbara Herz se ve hře vyhnula užití autentických video či audio nahrávek. Návštěvníci se tak nedočkají mluvících hlav na plátně, což by se dalo od časosběrného díla očekávat. Veškerou zodpovědnost na sebe berou herci, kteří v průběhu inscenace přechází z role do role, někdy i nečekaně a bez jasných předělů. To má samozřejmě svá úskalí, divák se může v situacích ztrácet, jednotlivé osudy mu mohou začít splývat. S tímto rizikem si tvůrčí tým ale poradil výborně.
Text totiž není vůbec překombinovaný, jak by se mohlo z popisu hry zdát. Během tří let muselo totiž vzniknout neskutečné množství materiálu, který lze jen obtížně zredukovat na přibližně hodinu a půl trvající inscenaci. Nicméně i v této zkoušce tvůrčí tým obstál, děj je konzistentní a dobře se v něm orientuje. Velkou zásluhu na tom mají samotní herci, kteří pro každou z postav vytvořili i svůj vlastní neverbální svět.
Přesto se toho do inscenace podařilo vměstnat mnoho. Je plná vtipných momentů, ale také chvil, kdy úsměv mizí ze rtů. Nejedná se o aktivistický apel, jehož cílem je upozornit na ‚chudáky matky, které to mají tak těžké‘. Na základě reálných výpovědí a dat ale vytváří obrázek, který není vždy příjemný, a ukazuje úskalí, kterými si ženy-matky prochází. Nutí diváky přemýšlet o mýtech, které jsou s mateřstvím spojené, a o systému, jenž dělá z lidí na mateřské dovolené finanční závisláky na partnerech.
Protože z hry pramení mnoho otázek, rozhodlo se divadlo s režisérkou připravit i doprovodné akce, které se budou touto problematikou zabývat. Ty mohou poskytnout komplexnější obrázek, který inscenace nenabízí. Jenom matky vědí, o čem ten život je je unikátním náhledem do problematiky, jež je nespravedlivě stále poměrně opomíjená. A zároveň dokazuje, že i časosběrná díla mají na divadelních prknech své místo.
Foto: Patrik Borecký, A Studio Rubín