HBO znovu sází na Stephena Kinga. Temné kriminální drama Outsider nabízí jeden z nejvíce vtahujících úvodů současné televizní produkce
Stephen King patří bezpochyby mezi nejpopulárnější autory knižních mysteriózních hororů, a tak není k podivu, že se poměrně pravidelně setkáváme s ať už filmovými či seriálovými adaptacemi jeho děl. Desetidílná série The Outsider, v níž se scénárista Richard Price snaží předvést modifikovanou seriálovou verzi jedné z novějších a rozporuplně přijatých knih slavného spisovatele, není žádnou výjimkou.
Už první scéna odehrávající se v lesích Georgie nás bezprostředně, avšak relativně komorně vtahuje do brutálního střetu s realitou. Někdo zavraždil jedenáctiletého chlapce. Vyšetřování se ujímá detektiv Ralph Anderson (Ben Mendelsohn), jež se sám vyrovnává se ztrátou syna.
V prvních epizodách jsme tak svědky výpovědí, kamerových záběrů a zkoumání důkazů, které ku podivu většiny jasně usvědčují z brutální vraždy trenéra místního mezi lidmi oblíbeného dětského baseballového týmu Terryho Maitlanda (Jason Bateman). Avšak ten má rovněž neprůstřelné alibi, které dokazuje, že byl v době vraždy na konferenci v jiném městě. Rozpor nad průkaznými důkazy obou stran vyvolává novou vlnu vyšetřování, které by – ovlivněné i několika překvapivými twisty – mělo nalézt evidentní a racionální odpověď na otázku: „Jak někdo sakra může být na dvou místech zároveň?“
Úvodní epizody tak umně předvádí a nastiňují hlavní zápletku, jež sama o sobě nepůsobí nijak originálně, avšak zejména nekompromisní postup odkrývání momentů (i těch nadpřirozených) vyšetřování je důvodem, proč dát seriálu šanci. Tísnivě depresivní atmosféra doplňuje někdy až nepříjemné scény plné strachu, žalu a smutku a dává vzpomenout na první řadu True Detective (2014). Rovněž nadpřirozené prvky zpočátku jaksi dotváří iracionální představu o tom, co se mohlo stát, a plně se ke slovu dostávají teprve v polovině série.
Nicméně asi největší zásluhu na až neuvěřitelně funkčním úvodu mají skvěle napsané a zahrané postavy. Ben Mendelsohn demonstruje v roli zničeného a truchlícího detektiva Andersona asi nejvíce vtahující výkon své kariéry. Neskutečně hodnotný výkon pak předvádí i Jason Bateman, jenž s klidem ztvárnil obviněného Terryho Maitlanda. Avšak zejména po netflixovském seriálu Ozark (2017-20) se ujal i režie prvních dvou dílů a znovu dokazuje svůj neskutečně pohlcující cit pro tempo a obraz.
V dalších epizodách je nám také představena postava obsedantně kompulzivní soukromé detektivky Holly, která má všechna vodítka pospojovat dohromady i přes svou neuvěřitelnost. Cynthia Erivo, známá například z Vdov (2018) Stevea McQueena a nedávno nominovaná na Oscara za hlavní herecký výkon v Harriet (2019), dopomáhá dotvořit jednu z nejzajímavěji napsaných seriálových postav posledních let.
Po polovině série můžeme seriálového Outsidera označit v prvé řadě ukázkou špičkové řemeslné práce. Neobvyklé opakování scén, výtečné a táhlé kamerové jízdy, a zejména až neuvěřitelně podmaňující spojení hudby s obrazem kreativně rozehrávají mrazivě temné krimi drama s prvky nadpřirozena. Postupné objevování nových informací skrze vyšetřování prozatím sympaticky pohání děj kupředu. Stále jsme však v polovině a můžeme jen doufat, že se tvůrcům podaří příběhové nuance Kingovy předlohy udržet pohromadě a seriál si udrží kvalitu i po zbytek epizod.
Foto: HBO