Nejlepší soundtracky krále filmové hudby maestra Johna Williamse
Star Wars
Fenomén z předaleké galaxie představil nejen příběh rodu Skywalkerů, ale také nádherná hudební témata. Skladby Leia’s theme z původní trilogie nebo Across The Stars z druhé epizody patří k tomu nejkrásnějšmu, co ve filmu zaznělo. Vrcholem je pak zřejmě Duel Of The Fates a samozřejmě Imperial March, který publiku poprvé představil ikonického záporáka Dartha Vadera. A kdo by vyhnal z hlavy ony fanfáry, když titulky vyjíždějí mezi hvězdami na začátku každého dílu?
Jurský park
Film, který přinesl revoluci mezi speciálními efekty, by nefungoval bez ústředního hudebního tématu. Williamsovy skladby vystihují nadšení z úžasného světa dinosaurů, aby se vzápětí změnily v teror a zprostředkovaly strach v srdci návštěvníků prchajících z nebezpečného místa. Tak epické melodie si určitě pochvaloval i sám t-rex.
Indiana Jones
“Ta hudba mě bude pronásledovat až do smrti, moc díky,” řekl Williamsovi na ceremonii oslavující skladatelovo dílo se sarkasmem sobě vlastním představitel Indiana Jonese Harrison Ford. Mluvil samozřejmě o hymně dobrodruha s kloboukem a bičem, kterou každý filmový fanoušek pozná po prvních tónech. Williams vystihl Jonesovu povahu i respekt k archeologickým nálezům a znovu dokázal se svým soundtrakem gradovat ve chvílích, kdy byla potřeba napětí nebo akce.
Čelisti
Je až neuvěřitelné, co autor dokázal s pouhými dvěma tóny. Vybudoval hrůzostrašný zvuk, který ač melodický, naháněl strach a přesně vyjádřil, jaké nebezpečí skrývá oceán. Postavy ve snímku se shodly na tom, že v boji proti monstróznímu žralokovi “potřebují větší loď”. Film by ale těžko hledal většího skladatele, který by z minima vytěžil úžasné maximum.
E.T. mimozemšťan
Malá postava s čímsi roztomilým v košíku na kole stoupá k nebi. Melodie nám na noční obloze vykresluje, jak krásný bude pro mimozemšťana návrat domů. Místo důrazu na tvora z vesmíru Williams vsadil na klasičtější soundtrack a svou hudbou nabídl publiku radost z dobrodružství a utužování nových přátelství. Ať už s člověkem nebo ne.
Schindlerův seznam
Jedno z niterně nejsilnějších hudebních témat. Místo melodické radosti a fanfár musel skladatel umírnit svou práci při skládání kusů pro film o největší z tragédií v historii lidstva. Žádné trumpety a afektované smyčce. Ponurou atmosféru ale Williams zvládl na výbornou a dal Oscaru Schindlerovi možnost ještě víc zachytit lidská srdce.
Superman
Ještě před Nolanovými Temnými rytíři a variacemi, o které se pokouší současné studio DC, diváky dostával do kolen Superman s tváří Christophera Reeva. U něj musel skladatel naopak šlápnout na plyn a ve své oblíbené poloze stvořit téma, které by se rovnalo schopnostem hrdiny z Kryptonu. Vznikla partitura nadepsaná jednoduše Superman’s theme a s ní Williams znovu zabodoval. Film se s moderními komiksy dostává logicky do pozadí, ale ona melodie hraje pamětníkům v hlavě dál.
Harry Potter
Williams na přelomu milénia neztratil svůj rukopis a mladému čaroději vytvořil vskutku kouzelnou atmosféru. Ve chvíli, kdy na platně zazní “celý svět bude znát tvé jméno, Harry Pottere”, začíná autor malovat svou taktovkou, natolik podobnou hůlce s perem ptáka fénixe, svět J. K. Rowlingové. A i když se na dalších dílech už nepodílel, jeho Hedwig’s theme nebo Harry’s Wondrous World zůstaly v různých variacích součástí příběhu o chlapci, který přežil.