#IDEA: Stín černého pantera aneb klukovské sny bez vavřínů
Američané momentálně jako jeden muž chodí do kina na nejnovější filmové dítě komiksového studia DC. Aquaman s Jasonem Momoou v hlavní roli za sebou nechává oscarové kandidáty ve vrcholícím honu za cenami a nevede si špatně ani u nás. Od své premiéry utržil už přes 35 milionů korun a nejen v USA pomalu přeskakuje i veleúspěšného Temného rytíře Christophera Nolana.
Snímek, který jako jeden z mála v novodobé filmové historii spojuje dva zatím neslučitelné prvky - masivní divácký zájem a cenu Americké filmové akademie na poličce. Tou vzácnou výjimkou byl samozřejmě Heath Ledger, který bohužel zlatého rytíře na filmové cívce ani nespatřil, ačkoliv ho obdržel plným právem.
Studio Marvel před časem rozpoutalo kampaň, která měla za cíl vystřelit jejich Black Panthera na stupně vítězů. Dokonce se dlouze spekulovalo, zda by Akademie neměla přidat do seznamu kategorií tzv. "blockbuster award", tedy cenu odrážející úspěch diváckých filmů. Těch, které mají za úkol prvoplánově bavit a plnit zmíněné sny malých kluků a holek, již hltali komiksy a nyní je jako dospělí mají šanci zažít i v kině. Jak se ale ukázalo, poroty či filmové novináře okouzlil akční marvelovský "hřebec" jen výpravou, za kterou dostal trofej v Los Angeles.
Ze tří nominací na Zlaté glóby neproměnil žádnou a tolik ceněná aura oscarového večera se mu také zřejmě vyhne, ačkoliv šanci v několika kategoriích dostane. Snahou ovlivnit akademiky ku prospěchu možného vítězství v nové kategorii však příznivci studia svému favoritovi spíš uškodili. Proto také tato kulturní agitka chytře nikdy oficiálně nešla ze zdrojů samotného studia.
#LAOFCSAwards @Marvel's BLACK PANTHER wins Best Blockbuster at the 2nd Annual Los Angeles Online Film Critics Society Awards. @TheBlackPanther pic.twitter.com/To8UtnCOiR
— LA Online Film Critics Society (@LAOFCS) 10. ledna 2019
I když by mnozí namítli, že se pouštíme na tenký led, nelze filmy oceňovat za to, že jsou genderově či rasově vyvážené, což je evidentní důvod, proč je z Black Panthera takový fenomén. Ačkoliv plně stojíme za snahou Akademie o diverzitu západní filmové obce, ani za milion let to nebude důvod k zisku Oscara.
Jediným důvodem zůstává kvalita řemesla, hereckých výkonů a dalších uměleckých prvků. Ačkoliv jsme snímek hodnotili vysoko, je coby čistokrevné drama nadhodnocený právě ze zmíněných důvodů.
Z druhého úhlu pohledu ale rozhodně nechceme, aby z kin komiksy vymizely. Adaptace slavných hrdinů z barevných časopisů jsou jistě fenoménem doby a lhali bychom, kdybychom oponovali divákům s tím, že si je v kinech neužíváme.
Proto se také točí další pokračování, studia vydělávají a v kinosálech se tlačí davy lidí, které si koupily lístek na DC či Marvel film a nikoliv na drogové drama, komedii z Anglie 18. století či nedej bože snímek o sondě do puberty a dospívání mladého gaye (pro jednoho z kandidátů na Oscary Green Book dokonce donedávna nebylo ani místo v české distribuci. Do kin nakonec vstoupí v březnu). Jen pro ně zkrátka není prostor na seznamu oceněných. A je to tak dobře.
Aquaman, Black Panther, Avengers a další jsou velká jízda, která sama o sobě posouvá hranice technologií, speciálních efektů a obecně možností na stříbrném plátně. Nefiguruje však herectvím, scénářem, režií či nepůsobí jako celek, který by spojením právě zmíněných prvků dokonce zasluhoval ceny nejvyšší. Nevešel se ani do výběru naší redakce s filmy roku 2018.
A jakkoliv v posledních pár letech volí směr, který (v některých případech) podporuje rovnoprávnost a základní lidské hodnoty, nezůstane ničím jiným, než snem kluků a holčiček utíkajících ze skutečného světa za svými oblíbenými postavami. Snem splňujícím kromě diváckého i ekonomický účel, který mnohdy nejlepší dramata roku zdaleka splnit nemohou.