Pravdivé příběhy skrývají nejúžasnější melodie. Film Music Prague vrcholil pod kouzelnou taktovkou Chuheie Iwasakiho

Říká se, že ve víně je pravda. Nedělní večer v pražském Rudolfinu ale nalezl tu nejpoetičtější, filmovou, i v melodiích velikánů stříbrného plátna. Koncert True Stories Gala uzavřel další povedený ročník Film Music Prague a vrchol byl znovu v rukou jednoho z nejlepších.

Jméno Chuheie Iwasakiho už je nějaký čas spojováno se symfonickou hudbou té největší kvality. Skromný, avšak nesmírně energický dirigent vedl tentokrát ansámbl Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Hudebnící z Vinohradské ulice doplnění o Kühnův smíšený sbor a chlapecký sbor Pueri Gaudentes představili nabitý program plný známých melodií, světových premiér a jedné pocty in memoriam.

Orchestr zahájil poslední koncert letošního festivalu vlastní fanfárou z pera Matthijse Keeboma. Následovala suita ze snímku Imitation Game (Kód Enigmy) Alexandara Desplata. Se vsuvkou v podobě Desplatovy druhé skladby z oscarové King's Speech (Králova řeč) Rudolfinum jako první na světě vyslechlo podkres pro misi na vraždu říšského kancléře Adolfa Hitlera ve filmu Valkyrie (Valkýra) a také hudební téma zakladatele společnosti Apple a stejnojmenného snímku Steve Jobs. Druhé zmíněné dílo má na svědomí Daniel Pemberton, který předvedení osobně přihlížel v sále. Z jeho tvorby zaznělo v první polovině ještě Gold (Zlato). Ze série písní zaujaly především silné perkuse a bicí nástroje ve Valkýře.

Finále prvního dějství bylo věnované ostříleným velikánům a jedné vzpomínce. Publikum si připomněla Johna Williamse a jeho Schindler's List (Schindlerův seznam), Howarda Shorea a jeho Ed Wooda a před přestávkou zazněl kultovní Vangelis a Chariots of Fire (Ohnivé vozy). Ještě předtím však Iwasaki vzal diváky ještě jednou na návštěvu hudebního světa Jóhanna Jóhannssona, který letos v únoru nečekaně zemřel. Domestic Pressures z Theory of Everything (Teorie všeho) byl nejen krátkým ohlédnutím za jeho tvorbou, ale i připomínkou mimořádného vědce a badatele Stephena Hawkinga, který nedávno prohrál boj s dlouholetou nemocí.

Po přestávce zazněla práce i druhého hvězdného hosta večera Ilana Eshkeriho. Skladby Childhood & Victoria and Albert pocházely ze snímku The Young Victoria (Královna Viktorie). Ještě jednou diváci slyšeli Alexandra Desplata. Tentokrát jeho rozvernou suitu z Andersonova The Grand Budapest Hotel (Grandhotel Budapešť). Iwasaki skákal na svém pultíku a svižně dirigoval Hornerův Titanic a skladbu Hard to Starboard, která doprovází zavírání vodotěsných přepážek v podpalubí slavného parníku.

Světovou premiéru si odbyla také Belle Rachel Portman a nedávno velmi sledovaný film (především kvůli výměně herců a kampani #metoo) All the Money in the World (Všechny prachy světa) - znovu z pera Daniela Pembertona. Na úplný závěr pak nechyběla klasika v podobě hlavního tématu z Lawrence of Arabia (Lawrence z Arábie).

Kromě hudby bez falešného tónu, precizní práce hudebníků a slušných sborů se publikum bavilo hrou na netradiční nástroje, jako byl například elektronický theremin v rukou Caroliny Eyck. V rámci programu také zapěla Andrea Kalivodová a velkého potlesku se dočkala především sopranistka Karolína Žmolíková. Úžasné sólové housle patřily do repertoáru Olgy Šroubkové.

True Stories Gala nepostrádalo kouzlo, perfekcionismus na strunách i činelech, ale také laskavý humor a skromnost protagonisty s taktovkou v ruce. Málokdo umí z jakéhokoliv tělesa dostat maximum, vypadat uvolněně a ještě náramně bavit publikum. A do příště se na ten theremin naučíte, pane Iwasaki.

Ilustrační foto: Matěj Třasák, http://filmmusicprague.com



Ze stejné rubriky

Všechny
1 z 3