Spotlight: novinářské drama s oscarovým leskem
Vlastenectví, rázná řešení, čistý štít. Hesla, která se snadno dají spojit s americkým národem. Tom McCarthy natočil snímek prohlubující právě základní principy západního světa - víme, že problémy existují, tak je pojďme svižně vyřešit. Případ masivního zneužívání mladistvých katolickou církví hnul s celou Amerikou a malé redakci z Bostonu zajistil Pulitzerovu cenu. Na plátnech kin se ve hvězdném obsazení představuje film, který příběhem podle skutečné události pečlivě obhajuje americké kazy a ukazuje příkladnou žurnalistiku hodnou Bernsteina s Woodwardem.
Investigativní oddělení listu The Boston Globe se začne na popud nového šéfredaktora zabývat případem zneužívání dětí místní arcidiecézí. Skupina s názvem Spotlight ale z malého podezření rozkrývá ohromný skandál, který otřese celou katolickou společností. Kdo všechno o zločinech na mladistvých věděl a kdo na nich vydělával?
Filmy natočené z reálných základů mají od začátku skromnou nálepku potenciálních oscarových vítězů. Spotlight Toma McCarthyho je poctivý dramatický snímek, který kromě precizní kamery ukazuje věrný obraz chodu redakce ve stresu nad velkým sólokaprem. Navíc stojí na skvělém obsazení se jmény jako jsou Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams nebo Liev Schreiber. Doposud skvělý otvírák vhodný do tisku. Spotlight má ale kromě úhledných sloupků i několik překlepů.
S motivem americké chrabrosti ve velkých úklidech ještě větších problémů chybí filmu paradoxně základní věc z novinářských kodexů - objektivita. V prvním ročníku žurnalistiky jste sice dokola přesvědčováni, že něco takového reálně neexistuje. Zároveň je ale nezbytné onu hru za vyváženou informaci hrát co nejlépe. V očích diváka jsou členové bostonské redakce hrdinové, a to zcela po právu. Dvouhodinová stopáž však strádá větší vhled do praktik katolické církve. Samozřejmě tím není myšleno, že bychom měli hájit pedofilní kněze. Pokud ale příběh vyprávíte pouze z jedné strany, ochuzujete publikum o zajímavou část. Nebál bych se případně (při neznalosti případu ze strany arcidiecéze) svěřit tuto dějovou linku zcela do rukou schopných scénáristů.
Druhou věcí je pak nedostatečné napětí. Dramatický film z kategorie povedených nás přišpendlí do sedaček až do úplného konce. Zde, v očekávání jasného rozuzlení, můžeme pouze zatleskat mužstvu a rozdělit medaile. Férově však víc z bostonského pátrání vytěžit nešlo.
Spotlight si obhájí své místo na oscarovém Olympu. Splňuje do puntíku požadavky laureáta akademie a díky svým filmovým parametrům určitě patří mezi povinnou položku v kartotéce (nejen žurnalistických) fanoušků. Titulek v ranním vydání však hlásá: "Film roku? Ano, ale mohl mířit výš."