Tři bratři: Nejlepší pohádka posledních let a Svěrákův majstrštyk
Jak lze natočit pohádku takovým způsobem, aby z toho byl divák nadšený, vědí "Svěráci“ více než dobře. Jejich spolupráce totiž již přes dvacet let přináší do českých kin skvělé filmy, které jsou nezapomenutelné a jedinečné.
Vznik na základě písniček
Nejinak je tomu také u nové česko-dánské pohádky, pro niž tradičně napsal scénář jeden z našich nejlepších filmových tvůrců Zdeněk Svěrák. A povedl se mu nadmíru dobře, přestože vznikal netradičním způsobem. Na rozdíl od většiny filmů musel totiž autor svérázných komedií napsat scénář na míru starším dětským minioperám od své vlastní osoby a Jaroslava Uhlíře.
V létě 2011 autory filmu v čele s oscarovým režisérem Janem Svěrákem napadlo, že by mohli využít do své pohádky hudbu i text z minioper Šípková Růženka, Karkulka a Dvanáct měsíčků. Jako spojovací prvek těchto příběhů vymysleli příběh tří bratrů, kteří procházejí dějem klasické pohádkové trojice. Povedené písničky pak ve filmu doplňují podobně skvělý děj.
Výborný Dyk vyniká
Trojku bratrů si zahráli sympatičtí herci Vojtěch Dyk, Tomáš Klus a herecký nováček Zdeněk Piškula. Každý z nich přináší do snímku svůj osobitý přístup.
Zatímco muzikant Tomáš Klus musí neohroženě osvobodit princeznu Kateřinu Kosovou ze spárů šípkového keře a kouzelných rejd čarodějnice ve skvělém podání Jiřího Lábuse, další dva bratři přijdou ve svých příbězích téměř k hotovému.
Piškula excelentně předvádí milého a trochu potrhlého myslivce, výborný Dyk pak skvěle sebeironicky zahrál třetího ze sourozenců, který je tak trochu dobrosrdečný nešika a ňouma. Ale i on si nakonec najde nevěstu – Marušku v osobě sympatické herečky Sabiny Rojkové. Dyk je z trojice bratrů herecky nejlepší, i když ani další dva kolegové nezůstávají pozadu.
Skvělé obsazení s hereckými hvězdami
Celkově je casting Tří bratrů naprosto výborný. Kromě již zmíněných herců, kteří skvěle padnou do svých rolí, je třeba zmínit i skvělý výkon Bolka Polívky v roli jednoho z měsíčků, Oldřicha Kaisera jako moudrého otce tří bratrů nebo Ivany Chýlkové v roli zlé macechy.
Doplňují je pak neméně dobrý Miroslav Táborský nebo skvělý Pavel Liška, který svou typickou dikcí namluvil kupodivu ne lišku, ale mluvícího holuba.
I méně známí herci hrají ve snímku dobře, nikdo není oním pomyslným slabým článkem. Komicky výborný je též královský pár v podání Davida Matáska a Zuzany Norisové.
Vtipné hlášky a ironický humor
Děj tří příběhů, kterými diváky provází jako vypravěč kronikář Zdeněk Svěrák, však příjemně překvapuje i mnoha dalšími skutečnostmi. Umně totiž balancuje na čistě dětském, až naivním stylu vyprávění, který je však pro dospělé diváky vyvážen mnoha sebeironickými vtípky a hláškami. Ty vždy film zachraňují v pravý čas před přílišnou přeslazeností.
Komické věty, gagy a proslovy se snímkem táhnou jako červená niť a nešetří nikoho, včetně hlavních postav. Svým způsobem je v pohádce komický téměř každý – od zlého, ale poněkud nemotorného vlka, přes bláznivě sladkou Karkulku, po rytířského Tomáše Kluse, který je sice hrdina, ale má i svá slabá místa.
Lábusova ježibaba je perfektní
Legrační řadu postav pak doplňuje Lábusova ježibaba, která je sice zákeřná a všeho schopná, ale nakonec díky popletenosti zlikviduje sama sebe. Tento herec zahrál svou roli tak, jak by dokázal jen málokdo. Vtipně „hláškují“ i zvířata, která jsou velmi dobře nadabovaná.
U některých scén, které však nebudu prozrazovat, se doslova otřásal smíchem celý sál. Zdeněk Svěrák zde tak navazuje na to nejlepší ze svých cimrmanovských her i filmu Jára Cimrman ležící, spící.
Hororové prvky i výborné triky
Povedená pohádka má však i svou další, poněkud temnou linii, i díky níž si zachovává svou vyváženost. Tyto hororové prvky najdeme například ve scénách se zlým pohledem vlka v Karkulce, mrazivým větrem a drsnou zimou ve Dvanácti měsíčcích nebo hradem obrůstajícím vše pohlcujícím "zabijáckým" trním v Šípkové Růžence. Přesto tyto prvky nikdy nepřerostou hranici svého žánru.
Děsivě legrační atmosféru Tří bratrů skvěle doplňují povedené speciální efekty, jenž jsou leckdy téměř na úrovni hollywoodských velkofilmů. Byly vytvořeny známým českým trikovým studiem UPP a je nutno před nimi smeknout. Bohužel autoři pohádky museli kvůli omezenému rozpočtu některé z plánovaných počítačových animací vyškrtnout.
Nádherné lokace a fantasy atmosféra
Za zmínku stojí i nádherné lokace, kvůli kterým filmaři navštívili jak skalní města v severních a východních Čechách, tak i místa na českém jihu. Zámek Hluboká filmaři trikově zasadili do jiného prostředí, což mu však neubírá na jeho kouzlu, naopak.
Díky skvělým kulisám a výborné kameře Vladimíra Smutného si budete mnohdy připadat jako v oživlé krajině kouzel a divů. Rozmáchlý a geniální vypravěčský styl Jana Svěráka pak mnohdy ve Třech bratrech připomíná fantasy opusy ve stylu filmů Harry Potter a Ohnivý pohár nebo Letopisy Narnie, avšak bez jejich zbytečné dějové jednostrannosti a krutosti. Tři bratři jsou proto vhodní i pro nejmenší diváky.
Nejlepší pohádka posledních let
Nový snímek je doslova dokonalou harmonií všech smyslů. V přesné symbióze jsou zde herecké výkony, skvělý scénář, písničky, výborná kamera i prostředí. Díky tomu stojí tato pohádka o něco výše než předchozí Svěrákův film Kuky se vrací.
Jediným malým nedostatkem je až přílišná odhadnutelnost děje notoricky známých příběhů a zacílenost spíše na menší publikum. Přesto se od dob S čerty nejsou žerty jedná asi o nejlepší českou pohádku. Tři bratři totiž svou žánrovou čistotou a humorem výborně navazují na tuzemskou pohádkově-filmovou tradici.
Na hranici geniality
Pokud vám tento žánr zásadně nevadí, měli byste Tři bratry určitě vidět, neboť oba Svěráci znovu dokázali svůj um na hranici geniality. Můžeme si pouze přát více takto povedených českých filmů.